Pod koniec czerwca radni pozytywnie rozpatrzyli projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji Strategii Rozwoju Miasta Marki na lata 2016-2021, która jest dokumentem wyznaczającym długofalowe cele i kierunki rozwoju jednostki. Została opracowana przy użyciu modelu ekspercko-partycypacyjnego, zakładającego uczestnictwo przedstawicieli wspólnoty lokalnej w procesie powstawania. Pozwoliło to na stworzenie dokumentu, który nie tylko jest zgodny z zasadami planowania strategicznego, ale przede wszystkim adekwatny do oczekiwań i możliwości.
Aktualnie obowiązująca Strategia z 2007roku zawierała wizję rozwoju miasta do 2020 r. Wiadomo, że niektóre cele udało się zrealizować(m.in. skanalizowanie w znacznej mierze miasta czy budowa hali widowiskowo-sportowej). Władze Miasta podjęły jednak decyzję o stworzeniu nowego dokumentu, którego podstawę opracowania stanowiła konieczność dostosowania założeń rozwojowych miasta do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej oraz możliwości aplikowania o środki zewnętrzne.
Analiza SWOT jest jedną z podstawowych metod analizy strategicznej, której celem jest wskazanie z jednej strony potencjału rozwojowego jednostki, z drugiej zaś, ukazanie obszarów niedomagań i opóźnień w tym zakresie (słabe strony). Poniższa tabela, będąca tylko częścią przygotowanej Strategii (notabene obszernego i dość rzetelnie opracowanego dokumentu), obrazuje problemy do rozwiązania, które w kilkuletniej perspektywie stają się wyzwaniem dla naszego miasta.
Szanse
|
Zagrożenia
|
- Rozwój gospodarczy kraju
- Rozwój obszaru metropolitalnego
- Powiązania komunikacyjno-drogowe z miastem stołecznym Warszawa
- Prowadzone inwestycje drogowe (obwodnica S8)
- Korzystne pod względem demograficznym prognozy wzrostu liczby mieszkańców dla powiatu wołomińskiego
- Dostępność dużego rynku zbytu aglomeracji warszawskiej
- Perspektywa UE jako źródło finansowania inwestycji, w szczególności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne WOF
- Nowe ramy prawne umożliwiające rozwój terenów zdegradowanych i zdewastowanych (ustawa o rewitalizacji)
- Wykorzystanie innowacji do rozwoju sektora prywatnego
|
- Zasady i warunki wydatkowania środków UE
- Mało skuteczna polityka państwa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu
- Niewystarczający poziom współpracy gmin aglomeracji warszawskiej w zakresie rozwiązywania problemów lokalnych (rozwój innych części aglomeracji)
- Transfer do samorządów coraz większej odpowiedzialności - zlecanie większej liczby zadań powodujących wzrost wydatków gmin
- Niekorzystne trendy demograficzne kraju, starzenie się społeczności, spadek liczby ludności
- Wzrost odsetka mieszkańców (rezydentów) niezameldowanych, którzy nie „odprowadzają” podatków do budżetu Miasta Marki
|
Mocne strony
|
Słabe strony
|
- Spójny zespół powiązań z jednostkami osadniczymi regionu (aglomeracja, obszar metropolitalny)
- Bliskość Warszawy
- Komplementarność funkcji miasta względem funkcji stolicy
- Walory środowiskowe ważne z punktu widzenia turystyki, rekreacji i wypoczynku
- Stosunkowo korzystna sytuacja w aspekcie procesów demograficznych (wzrost liczby mieszkańców, jako dodatkowe źródło dochodów miasta)
- Dostępność usług medycznych w ramach istniejącej lokalnej podstawowej bazy materialnej i kadrowej
- Dostępność usług medycznych w stolicy, w tym usług specjalistycznych
- Aktywność społeczna mieszkańców
- Budżet obywatelski 10.Przyjazna administracja samorządowa (e-usługi)
- Wzrost liczby podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w mieście
- Rozwinięty sektor usług
- Wysoki poziom aktywności ekonomicznej ludności, w tym przedsiębiorczości indywidualnej
- Zróżnicowany branżowo profil lokalnych przedsiębiorstw
- Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw
- Instytucje wpierające biznes
- Czynne zaangażowanie miasta we wzrost potencjału gospodarczego
- Wysoka liczba osób pracujących
- Rozbudowana infrastruktura wodociągowa i kanalizacja (sanitarna)
- Korzystne ceny nieruchomości (niskie) dla potencjalnych inwestorów oraz mieszkańców
- Wysoki procent pokrycia miasta planami zagospodarowania przestrzennego
- Intensywnie rozwijające się budownictwo mieszkaniowe
- Historia (rodziny Briggsów) oraz obiekty zabytkowe tworzące tożsamość kulturową miasta
- Istniejące podstawy bazy materialnej oraz kadry w zakresie kultury, sportu, wypoczynku
- Stabilne i dające możliwość na wniesienie wkładu własnego dla projektów inwestycyjnych dochody miasta
|
- Bliskość Warszawy i wiążąca się z tym konkurencyjność (np. dla lokalnych firm ze strony warszawskiego i aglomeracyjnego rynku pracy, handlu, usług)
- Niekorzystny kształt - miasto rozciąga się kilka kilometrów wzdłuż przebiegającej drogi krajowej S8
- Zanieczyszczenie środowiska (m.in. kotłownie indywidualne, wzmożony ruch samochodowy)
- Starzenie się społeczeństwa oraz zapotrzebowanie na opiekę senioralną
- Utrata dochodów z PIT od mieszkańców zameldowanych poza Markami
- Wysoki odsetek gospodarstw domowych korzystających z pomocy społecznej
- Duży popyt na pomoc społeczną (najemcy mieszkaniowego zasobu miasta)
- Bezpieczeństwo na drogach
- Brak wolnych terenów inwestycyjnych
- Niedostateczna liczba miejsc w żłobkach
- Brak infrastruktury oświatowej w zakresie kształcenia gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego spełniającej standardy nowoczesnej edukacji
- Wymagająca doinwestowania oraz rozbudowy infrastruktura oświatowa oraz sportowa w celu dostosowania do dynamicznie rosnących potrzeb
- Niski wskaźnik organizacji pozarządowych na 1.000 ludności
- Podział społeczności lokalnej na mieszkańców i rezydentów, jako element izolacji społecznej
- Niewystarczający stopień zagospodarowania wód opadowych i deszczowych występujący w niektórych częściach miasta
- Brak „wyprzedzającego” uzbrojenia w media na terenach nowo zabudowywanych
- Zła jakość dróg, chodników, oświetlenia
- Deficyt miejsc parkingowych
- Niewystarczające tempo rozwoju dróg lokalnych do postępującej urbanizacji
- Brak wewnętrznej komunikacji miejskiej
- Niski poziom estetyki zabudowy miasta - chaos reklamowy
- Brak założeń przebudowy i zagospodarowania miasta z uwzględnieniem przebiegającej przez środek drogi (obecnie krajowej) po uruchomieniu obwodnicy (2017 r.)
- Brak „centrum miasta”
- Zdegradowane, zaniedbane i wymagające kompleksowej rewitalizacji obszary obejmujące w szczególności przestrzeń miejską i tereny postindustrialne, poprzemysłowe, wydobywcze oraz składowe
- Niedostatek komunalnych zasobów mieszkaniowych
- Zły stan techniczny budynków komunalnych (zabytków)
- Niewystarczające zasoby i stan w zakresie budynków użyteczności publicznej w szczególności budynków: Ośrodka Pomocy Społecznej, oświaty, Mareckiego Ośrodka Kultury, Urzędu Miasta
- Niedostateczne zaspokajanie potrzeb w zakresie infrastruktury dla sportu, rekreacji np. ścieżki rowerowe, trasy spacerowo rekreacyjne itp.
- Niepełne wykorzystanie potencjału w zakresie bazy konferencyjnohotelowej
- Niedostateczna oferta rozrywkowa, kulturalna, rekreacyjna dla mieszkańców szczególnie dla Markowian 30+, 40+, 50+
- Bariery architektoniczne w obiektach użyteczności publicznej
- Dezintegracja (rozbicie) terenu miasta przez drogę krajową nr 8 i rzeki Długą oraz Strugę
|
Opracowane zastały także Wizja i Misja Miasta Marki.
Wizja Miasta Marki: Marki to wiodące miasto w województwie mazowieckim, atrakcyjne inwestycyjnie z uporządkowaną infrastrukturą techniczną, będące interesującym miejscem zamieszkania, pracy i wypoczynku dla ludzi aktywnych.
Misja Miasta Marki: Misją Miasta Marki jest stworzenie środowiska przyjaznego mieszkańcom i przedsiębiorcom oraz podniesienie poziomu ich życia przez zapewnienie trwałego i zrównoważonego rozwoju.
*Źródło i całość dokumentu
http://bip.marki.pl/pl/bip/px_stra.rozw.miasta.2016.2021.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz